Astènia primaveral

29/03/2016

Què és?

L'astènia és un símptoma present en diversos trastorns, caracteritzat per una sensació generalitzada de cansament, fatiga, debilitat física i psíquica; amb principal incidència entre les persones de 20 a 50 anys, i major preponderància en les dones que en els homes. Un dos per cent de la població pot patir «cansament» o astènia coincidint amb el pas de l'hivern a la primavera.

Com podem evitar-la?

Nutrapp us recomana seguir els següents hàbits saludables per viure el canvi d'estació amb més energia, vitalitat i evitar o minimitzar els símptomes relacionats amb aquest lleu trastorn primaveral.

- Estigues actiu! Fer exercici físic moderat durant 30 - 45 minuts al dia és suficient per sentir-nos més vitals i descarregar tensions acumulades. Un agradable passeig en bicicleta o caminant serà suficient i a la vegada gaudirem del sol primaveral que ens carregarà d'energia, millorarà el nostre estat d'ànim i beneficiarà la salut dels nostres ossos.

-Segueix uns horaris regulars per als àpats i el son. Dormir les hores necessàries ens aportarà un descans reparador i enfortirà el nostre sistema immune.

-Segueix una dieta equilibrada, variada i saludable. Com?

  • Evitar carències nutricionals que ens poden ocasionar estats de fatiga i apatia.
  • Evitar àpats copiosos i pesades que també ens proporcionen desànim i mandra.
  • Hem d'assegurar una bona hidratació per al bon funcionament de l'organisme. Recomanem una ingesta 6 a 8 gots d'aigua (ens poden ajudar les infusions i els brous vegetals).
  • Garantir la ingesta de verdures i fruites diària. Es recomanen 5 racions de fruita i verdura al dia. Una de les racions de verdura millor en cru en forma d'amanida, gaspatxo o suc vegetal natural per beneficiar-nos de la seva aportació en vitamines i minerals.
  • Els cereals integrals millor que refinats, ens aporten més vitamines, minerals i fibra.
  • Realitzar cinc àpats al dia. Començar el dia amb un esmorzar complet, un refrigeri a mig matí i a mitja tarda, un menjar complet, equilibrada i variada i per acabar el dia un sopar equilibrada i lleuger. És important menjar cinc vegades al dia, quantitats moderades i menjars que ens permetin una bona digestió.
  • Consumir 2 o 3 vegades per setmana peix blau i diàriament una petita quantitat de fruits secs (5 nous, 15 ametlles ...). Ens aporten àcids grassos omega 3, aquests protegeixen el nostre cor i a la vegada ens beneficien a nivell psicològic, contra estats de desànim.
  • Realitzar una ingesta baixa en greixos, en sucres afegits i en calories buides (sense cap aportació nutricional). Per aconseguir-ho evitarem els plats processats, la pastisseria industrial, dolços i plats o aliments greixosos.

La primavera és una bonica estació que se'ns mostra plena de llum i de color. L'astènia és passatgera i passarà. Cuida’t i viu-la amb alegria!

 

Sabina Meca. Màster Nutrició i Salut. UOC

Nutrapp

Compartir