Cuides bé els bacteris del teu intestí?

23/10/2016

La microbiota és el conjunt de microorganismes (principalment bacteris, però també fongs, virus i protozous) que es localitzen de manera normal en diferents parts del nostre cos: pell, aparell digestiu, respiratori i urogenital.

Saps que al nostre cos alberguem 10 vegades més quantitat de cèl·lules de microbis que cèl·lules humanes? La majoria, uns 100 bilions de més de 10.000 espècies diferents, viuen en el còlon, el tram final de l'intestí, per exemple, una persona de 70 kg de pes pot tenir entre 700 g i fins a 2 Kg de bacteris. Molts especialistes ho consideren com un nou òrgan.

Aquest microbioma realitza funcions summament beneficioses per a la nostra salut, com ajudar-nos a digerir els aliments i a extreure la seva energia, sintetitza vitamines i aminoàcids i a més a més, s'ha descobert que aquest ecosistema microbial està estretament vinculat amb el nostre sistema immunitari.

Actualment equips d'investigació estan treballant en diferents projectes sobre la implicació dels bacteris de l'intestí en malalties com el còlon irritable, la malaltia de Crohn, obesitat, malalties autoimmunes, i fins i tot malalties mentals.

Hi ha molts factors que poden alterar el delicat equilibri microbià com per exemple, al contraure una infecció augmenten els bacteris patògens i disminueixen els beneficiosos, l'ús i abús d'antibiòtics, una alimentació desequilibrada rica amb aliments processats, sucres i greixos, els estils de vida estressants, la contaminació atmosfèrica...

És molt important doncs, tenir cura del nostre intestí. Com?

  • Evitar greixos, sucres innecessaris i aliments processats.
  • No automedicar-se amb antibiòtics, només els justos i necessaris.
  • Realitzar una dieta equilibrada, variada rica en fruites, verdures, llegums i peix blau. Cal incorporar gran quantitat d'aliments diferents i els prebiòtics i probiòtics són especialment útils. Incloure en la dieta aliments prebiòtics que continguin inulina, com la carxofa o les endívies, entre d'altres, o els iogurs o llets fermentades amb bifidobacteris cada dia.
  • Practicar exercici diàriament amb moderació.
  • Mantenir a ratlla l'estrès i tenir cura de la pròpia salut mental amb exercicis de relaxació.
  • Hidratar-se correctament.
  • Evitar el restrenyiment.

Si tenim cura dels nostres bacteris amics, ells ens cuidaran també a nosaltres.

 

 

Compartir