Economia i salut a la cuina

23/11/2015

Moltes vegades no donem massa importància a l'acte de planificar, comprar i cuinar aliments. 

Us deixem alguns consells per evitar el malbaratament alimentari i menjar al mateix temps, de forma més saludable.

Revisar abans de comprar

És molt important la planificació de la compra, obrir la nevera, revisar la despensa, el congelador i poder improvisar plats fàcils amb les restes que tus han quedat a casa. Sense llençar res. Per exemple, afegir un sofregit a unes restes de pollastre. Les restes d’una verdura bullida poden servir per fer un bon trinxat amb trossets de pernil, o bé afegir un sofregit a unes restes de carn que t’ha sobrat.

La llista de la compra justa

Amb la llista de la compra a la mà evitareu la compra compulsiva d’aliments superflus, quasi sempre molt calòrics que faran pujar el cost total.

Planificació sana

Quan planifiqueu els àpats setmanals heu de tenir en compte plats com els guisats de llegums amb verdures o combinar els llegums amb els cereals per obtenir una proteïna vegetal de qualitat. Penseu que aquests plats són més econòmics.

Comprar aliments de temporada i de proximitat

El calendari de fruites, verdures i peixos l'heu de tenir present en el moment de la compra. Per una banda, l’aliment tindrà més qualitat organolèptica i nutritiva i per una altra, serà més econòmic, ja que no “haurà de viatjar”.

Cerca ofertes i contrasta-les

Si teniu temps podeu cercar ofertes, i així estalviar-vos alguns euros.

Marques blanques

Les marques blanques poden ser una bona opció, és per tenir-les en compte, ja que són més econòmiques perquè no es paga publicitat.

Comprar a granel

A molts mercats i botigues ja es torna a vendre a granel. Així es compra allò que és just i no es paguen embolcalls i, per tant, sereu més respectuosos amb el medi ambient.

Comprar peces senceres

Per estalviar en la compra de pollastre, podeu comprar-lo sencer i torcejar-lo a casa. Segur que el talleu com voleu i us estalvieu diners.

Mira les etiquetes

Les etiquetes s’han de mirar sempre. Us serviran per veure els components i, a més a més, la data de caducitat i el preu que valdria aquest aliment per kg. D’aquesta manera podreu comparar molt millor els preus.

Atenció amb els aliments de quarta gamma i processats

Els aliments processats i de quarta gamma etc, estan dissenyats per estalviar temps a la cuina però són molt més cars i tenen més additius. Els podeu comprar només per ocasions especials.

Cuinar i congelar

Quan compreu més quantitats d’aliments de verdures i hortalisses, les podeu cuinar i congelar-les. Per exemple, si compreu molta quantitat de tomàquets i cebes podeu fer una gran quantitat de sofregit i congelar-lo en diferents recipients.

Atenció amb les racions

Sou d’aquelles que sempre penses que fas curt a l’hora de cuinar un aliment i després et sobra un munt? Doncs cal que tingueu sempre en compte els comensals que tindreu, així no haureu de llençar res.

Conserva bé els aliments

Els aliments que es posin a la nevera han de seguir unes normes higièniques adequades. Sobretot, vigileu que no es faci malbé cap aliment. La nevera refrigera però no para el creixement bacterià.

Imatge: Freepik

Compartir