La beguda de soja és similar a la llet?

06/10/2015

Les begudes vegetals són begudes obtingudes a partir d’aliments vegetals com poden ser els fruits secs, els cereals o les llegums. En l’actualitat, la beguda de soja ha agafat determinat protagonisme com a substitut de la llet per aquelles persones que el seu organisme no la tolera o perquè han optat a fer aquest canvi en la seva alimentació.

Però nutricionalment la llet i la beguda de soja són iguals?

En el mercat es troba un ampli ventall d’aquests productes i, a vegades, pot produir confusió alhora d’escollir el producte. El primer aclariment ha tenir en compte és la diferència entre la llet i la beguda de soja. La llet prové de la vaca (si és de cabra o d’ovella ho ha d’especificar) i la beguda de soja prové de la soja, una llegum. Per a poder fer una comparativa nutricional similar es compara la llet semidesnatada i la beguda de soja. Dels principals macronutrients, els carbohidrats totals són similars tot i que la llet conté la lactosa.

Respecte els greixos, la beguda de soja conté menys àcids grassos saturats i colesterol però també variarà força si la llet és desnatada, semidesnatada o sencera.

Una altre diferencia és que la beguda de soja conté fitoestrògens, que ajuda a millorar la salut osia de la dona, durant la menopausa i també lecitina.

I, per últim, les proteïnes la principal diferència és que la llet el seu origen és animal i la soja vegetal.

El calci és el mineral que s’ha de compara ja que es consumeix llet o els làctics per la font principal d’aquest micronutrient. I la diferència rau entre que la llet és un aliment ric en calci de manera natural i les de soja acostumen a ser enriquides en calci per tal d’assemblar-se i així poder-ho substituir. Si s’observa les etiquetes nutricionals d’aquests dos productes podrà concloure aquestes diferències que sorgeixen degut a què són diferents aliments.

Si hi ha una intolerància a la lactosa i la persona ha provat les “llets sense lactosa” i se’ls fa feixuga prendre-la dia a dia una bona alternativa seria la beguda de soja o una beguda vegetal (d’arròs o de civada), tenint en compte l’aportació de calci en la seva alimentació.

Com sempre, cal fer una visió global de l’alimentació de la persona i dependrà de la situació on una d’aquestes serà més recomanable que l’altre.

 

Georgina Bermúdez. Nutricionista .Dietista de Nutrapp.

 

 

Compartir