LA NOVA PIRÀMIDE DE L’ALIMENTACIÓ SALUDABLE

11/11/2015

Les piràmides o les rodes alimentàries són una guia de representació gràfica que s’ha d’interpretar per tal d’obtenir la informació adequada.

En la base de la piràmide, formant part d’aquesta, les recomanacions són d’estils de vida saludable, com:

  • L’activitat física: realitzant mínim 10.000 passos diaris per no considerar-se sedentari
  • L’equilibri emocional ja que a vegades es menja amb un estat d’avorriment o ansietat o angoixa
  • El balanç energètic és important que es doni un equilibri entre la ingesta i la despesa energètica ja que sinó pot haver-hi una pèrdua o un augment de pes.
  • Les tècniques culinàries han de ser saludables per tal d’evitar els fregits i els arrebossats en excés
  • I la principal beguda per l’organisme és l’aigua amb un mínim de 6 gots al dia

 En els següents tres esglaons hi ha els diferents grups d’aliments que s’han de consumi a diari. El primer esglaó es troben els hidrats de carboni (pa, pasta, arròs, farina, patata, llegums, ...) però s’aconsellen de manera integral degut al seu contingut en fibra dietètica. Aquets aliments són la base de la Dieta Mediterrània. En el segon esglaó es troben les verdures i hortalisses on el seu consum ha de ser de dues a tres vegades al dia i el de la fruita de tres a quatre, sent en total un mínim de cinc al dia. Aquest grup són una font important de vitamines, minerals, aigua i fibra. També hi trobem l’oli d’oliva verge extra com el greix més saludable tant per cuinar com per amanir. I en aquest últim esglaó, dels aliments de consum diari, es troben els làctics que sempre es recomanen de manera semidesnatada o baixos en greix i que són la principal font de calci. Conjuntament, també es troba la carn blanca, el peix de temporada, els ous, els llegums i els fruits secs com a font de proteïna i que el seu consum és d’una a tres vegades al dia però s’han d’anar alternant!

I, a dalt de tot, tenim els grups d’aliments que s’han de consumir de manera ocasional o moderat i s’inclou les carns vermelles i els embotits i els aliments superflus (aquells que l’organisme no necessita com la brioixeria, snacks, etc.). També es pot observar fora de la piràmide les begudes fermentades com la cervesa i el vi però recordant sempre com un consum ocasional.

I, per últim, la diferència a destacar amb les altres piràmides alimentàries dedicades a la població general és que en aquesta es troba una bandera a dalt de tot del vèrtex on fa referència a la suplementació nutricional  o alimentària (vitamines, aliments funcionals...) però sempre amb l’assessorament d’un professional de la salut, com un nutricionista, per valorar si la persona n’ha de fer un consum d’aquests.

Georgina Bermúdez. Dietista Nutricionista.

Compartir