La xia

17/05/2018

 Les llavors de xia, són considerades avui en dia un dels "super aliments" per totes les propietats beneficioses que contenen. Són una font de greixos omega-3, de fibra, d'antioxidants, són una font de proteïnes i contenen gran quantitat de calci. A més també contenen manganès, magnesi, fòsfor, zinc, vitamina B3 (niacina), potassi, vitamina B1 (tiamina) i vitamina B2.

 Les llavors que podem trobar són de color negre o blanc. Provenen d'una planta herbàcia anomenada Salvia hispànica, nativa d'Amèrica Central. Les llavors ja les feien servir els Maies i els Asteques però des de fa alguns anys estan molt presents en el nostre dia a dia.

Són molt fàcils d'incorporar a la dieta perquè el seu sabor és molt suau (amb una cullerada n'hi ha prou), es poden consumir senceres o triturades. Les podem afegir en amanides, sopes, cereals, iogurt, batuts, pa de pessic, pans, etc.

En remullar-les (absorbeixen 10 vegades el seu pes en aigua) en llet, llets vegetals, aigua, suc, iogurt o altres líquids, alliberen el mucílag i es produeix (després d'uns 10-15 minuts de repòs) un líquid gelatinós gairebé insípid (el púding de xia) que pot barrejar-se amb gairebé qualsevol ingredient.

Ens aporten sensació de sacietat, a més en l'actualitat s'estan duent a terme estudis per comprovar els beneficis que pot tenir en la diabetis tipus 2, la millora de la pressió arterial, la reducció del colesterol total, el LDL i els triglicèrids.

* En el cas de prendre medicació (diabetis, tensió baixa ...) millor consultar amb el seu metge abans d'afegir-les a la dieta.

Annia Fenollosa

Estudiant en pràctiques del Màster Nutrició i Salut de la UOC 

Foto de Pexels: CC0 License

✓ Free for personal and commercial use.No attribution required

 

Compartir