Mites sobre la llet

13/06/2019

A Nutrapp sabem que de vegades és difícil entendre la informació sobre nutrició que ens arriba, aquesta sol ser complexa o fins i tot contradictòria. Per això, hem preparat una sèrie de posts que intentaran aclarir conceptes, i desmuntar mites moderns, sobre alguns aliments que solen despertar controvèrsies: la llet, la carn vermella i el pa.

La llet és una bona font de calci, encara que no és l'única. Conté multitud de nutrients i components saludables i, en ser un aliment complex, és habitual que els seus efectes variïn depenent de cada tipus de persona (intolerants a la lactosa, al·lèrgics...), però, en general, els estudis realitzats mostren que és un aliment saludable.

Sencera o desnatada?

Encara hi ha qui pensa que la llet sencera, pel seu alt contingut en greixos, és perjudicial. Però això és un mite que ja fa temps es va desmuntar. És més, els últims estudis troben menor risc de malaltia cardiovascularmortalitat amb el consum de lactis sencers.

És cert que aporta més energia, també major sacietat, però quan es tracta de perdre pes no només importen les calories. Això donaria per a una altra sèrie de posts.

Crua o pasteuritzada?

Per començar, has de saber que la venda de llet crua a Espanya està prohibida. Dit això, molts insisteixen en els seus beneficis "naturals", però, en realitat, la llet crua no és més beneficiosa que la pasteuritzada, al contrari, pot contenir microorganismes molt perjudicials per a les persones que poden arribar a causar fins i tot la mort. Saber-ne més.

Tots els lactis són bons?

Els productes derivats de la llet contenen menys lactosa i, en ser fermentats, poden augmentar la disponibilitat de nutrients. Però ATENCIÓ! perquè no tot el que sembla un lacti ho és. Iogurts de sabors, crema, batuts, etc. són productes ultraprocessats i contenen alts nivells de sucres. Són els anomenats "pseudolactis".

Provoca càncer?

Encara que hi ha estudis que relacionen el consum de lactis amb alguns tipus de càncer (sobretot amb el càncer de pròstata), recents revisions conclouen que l'augment de risc és mínim i que aquest es produeix en persones amb un consum molt elevat de lactis. Per cert, no troben relació amb els lactis sencers.

Conclusió

Si no se’t posa malament i t'agrada, pren llet i productes lactis pasteuritzats, no ensucrats i preferiblement sencers, però fes-ho amb moderació (1-3 porcions al dia) sabent que ni són tan dolents, ni tampoc la panacea de l'alimentació.

Feliç setmana Nutrapp!

Antonio García-Márquez, estudiant en pràctiques del Màster universitari de Nutrició i Salut de la UOC.

Psicòleg de l'alimentació

@Psico_Alimenta 

Imatge de fons creada per freepik - www.freepik.es 

Compartir