OUS I COLESTEROL

12/04/2017

Actualment encara és molta la gent que creu que el consum d’ous és contraproduent per la salut, ja que fa augmentar el colesterol, però la realitat és una altra.

L’ou és un aliment molt complet a nivell nutricional, del qual cal destacar la seva aportació en proteïnes d’elevat valor biològic (les proteïnes de l’ou compten amb tots els aminoàcids, és a dir, podem dir que són proteïnes perfectes, completes).

Com començava, durant molts anys i encara ara, molta gent creu que el consum d’ou fa augmentar el colesterol sanguini, però no és així. És cert que l’ou aporta colesterol, de fet, tot aliment d’origen animal conté colesterol, alguns més que altres, però l’ou no seria el que té més contingut precisament. A més, l’ou conté una substància que evita que absorbim tot el seu colesterol, de manera que quan ens mengem un ou no acabem absorbint tot el colesterol d’aquest, ja que una part l’eliminem directament de l’organisme.

Les recomanacions de consum d’ou són de 3 a 4 a la setmana, però no perquè consumir més ous a la setmana sigui nociu, sinó perquè si casi cada dia, per dinar o sopar mengem ou, deixem de menjar altres aliments i, per tant, altres nutrients que el nostre cos necessita. Per això els nutricionistes sempre diem que l’alimentació ha de ser variada.

Una altra cosa que hem de tenir en compte és la forma de menjar-nos aquests ous. No és el mateix alternar al llarg de la setmana una truita a la francesa o de verdures, amb un ou dur, o un ou passat per aigua, o ou utilitzat en alguna elaboració, que fer tots els ous de la setmana en forma d’ou ferrat, amb tot el que l’acompanya (és un fregit, força pa, potser una mica d’embotit, patates fregides, salsa ketchup...).

Per tant, no és l’ou el que ens farà pujar el colesterol, sinó els nostres hàbits alimentaris en general. Reduïm el consum dels aliments de consum ocasional (els de la punta de la piràmide, com els embotits, la mantega, els precuinats, els processats, els snacks, la rebosteria, els dolços, els refrescos...), i potenciem el consum d’aliments de consum habitual, entre ells, els d’origen vegetal, rics en fibra, que també ens ajudaran a regular els nivells de colesterol.

Georgina Salvà

Dietista nutricionista de Nutrapp

Foto: Designed by kstudio / Freepik

Compartir