PREBIÒTICS I PROBIÒTICS, VEIEM LES DIFERÈNCIES

06/04/2017

Segurament hauràs sentit a parlar tant dels probiòtics com dels prebiòtics, però saps què és cadascun i quines funcions principals tenen per la salut?

Els probiòtics són microorganismes vius que ingerim a través d’alguns aliments com són les llets fermentades o els iogurts, en suplements dietètics i en alguns medicaments, i que viuen al nostre intestí, majoritàriament al colon. Et sonen els noms “Lactobacillus” i “Bifidobacterium”? Aquests són exemples d’alguns probiòtics, entre molts d’altres.

Es pot dir que els probiòtics tenen dues grans funcions: ajudar a la conservació d’aliments, disminuint el seu ph i evitant així la contaminació de l’aliment amb bactèries patògenes; aportar beneficis per la salut, per exemple, a nivell immunitari, per frenar i/o evitar la diarrea aguda, per reduir la distensió abdominal i flatulència, per millorar la digestibilitat de la lactosa...

Cada persona té una diversitat de microorganismes diferent, amb més o menys bactèries i llevats uns o altres; sí, has llegit bé, no només tenim bactèries, sinó que també tenim alguns tipus de llevats, com el “Saccharomyces cerevisiae”, que potser n’hauràs sentit a parlar alguna vegada, entre d’altres. Doncs bé, com que la diversitat d’aquests microorganismes va variant, pot ser que de vegades haguem de fer una aportació extra perquè alguns dels bacteris beneficiosos estan en poca quantitat, o potser perquè tenim massa quantitat d’algun patogen, que ens ha fet passar per alguna gastroenteritis, per exemple.

En canvi, els prebiòtics podríem dir que són l’aliment dels probiòtics; són substàncies de la nostra dieta, sobretot en forma de fibra. El fet de seguir una dieta rica en verdures, fruites, hortalisses, llegums, llavors i fruits secs afavoreix la ingesta d’una bona quantitat de prebiòtics que col·laboraran a mantenir la flora bacteriana (probiòtics) que tenim a l’intestí, i això ajudarà a dificultar la presència de bactèries patògenes. Si ens fixem en la llista d’ingredients d’alguns aliments processats, podrem detectar alguns prebiòtics, com són l’oligofructosa, la inulina, la lactulosa…, però repeteixo, també estan presents, sense haver estat afegits, als aliments d’origen vegetal.

Per tant, cal seguir una dieta rica en aliments d’origen vegetal, recordant de prendre llets fermentades de forma habitual i/o productes fermentats com el kèfir d’aigua.

Georgina Salvà

Dietista nutricionista de Nutrapp

Foto. Designed by Freepik

Compartir