QUÈ HI HA A LA TEVA CUINA?

22/03/2016

The European Consumer Organization (BEUC) ens convida a fer una reflexió sobre que trobem veritablement en els productes alimentaris que comprem i com aquesta elecció de compra afecta la nostra salut. http://www.whatsinyourkitchen.eu/

Galetes infantils, xocolatines, brioixeria... Un estudi de la UOC va denunciar que els nens espanyols veuen més de 4.200 anuncis d'aliments l'any. El 69% corresponen a productes rics en greix, sucre o sal. L'OMS ha identificat el consum d'aquests productes com el principal responsable de que un de cada tres nens a Europa tingui sobrepès o obesitat. Es tracta d'una xifra veritablement preocupant!

Els nens són un públic sensible, hem d'ensenyar a ser crítics amb la publicitat i inculcar-los uns hàbits saludables que es basin en una alimentació saludable, equilibrada i la pràctica d'exercici físic. L'exemple és una bona forma d'ensenyament.

Margarines, algunes galetes, productes d'aperitius, plats preparats... Tots aquests productes tenen en comú el seu contingut en greixos hidrogenats. Aquests greixos són més barats, milloren la textura dels aliments i allarguen la seva vida útil però ¿com afecten al consumidor? Una hidrogenació parcial dels greixos pot donar lloc a la formació de greixos trans. Aquests greixos han demostrat que augmenten els nivells de colesterol LDL (dolent) i disminueix els nivells de colesterol HDL (bo).

Si en la llista d'ingredients apareix la menció de "greixos parcialment hidrogenats" el més segur és que continguin greixos trans. Evitem el seu consum!

Sucre ocult... No el veiem però... hi és!. Una simple llauna de refresc o els cereals de l'esmorzar suposen una ingesta important de sucres afegits. A Europa el consum de sucres és molt superior a la quantitat diària recomanada de 50 g. (10% de la ingesta calòrica diària). Molts productes que trobem al mercat contenen sucres afegits (productes dolços i també salats). Cal desconfiar de les al·legacions i comprovar informació nutricional dels productes alimentaris.

Fruites i verdures. Les oblidades! Es recomana 5 racions de fruites i verdures al dia però la dieta dels Europeus és pobre en aquests aliments tan saludables i molt rica en greixos i sucres que no ens aporten cap benefici. Perquè la nostra salut es beneficiï és important que la base de la nostra alimentació siguin productes vegetals, de temporada i proximitat. Aquests solen estar en el seu punt òptim de maduració oferint les millors característiques.

Propietats miraculoses dels botànics. Fins a quin punt és cert tot el que anuncien? L’OCU va mesurar el potencial antioxidant de 20 productes escollits entre els que presumeixen expressament en el seu etiquetatge tenir qualitats antioxidants. La magrana va mostrar tenir més antioxidant que qualsevol producte que inclou l'al·legació "Antiox".

Hem de ser crítics amb les al·legacions de salut que apareixen en els etiquetatges dels productes a base de plantes, donat que, per ara, els botànics poden realitzar al·legacions sense necessitat d'un suport científic.

Massa sal! De qui és culpa? La indústria alimentària té alguna cosa a dir, ja que, prop del 75% de la sal que ingerim procedeix dels plats processats i no del saler.

Aliments que venen salut. Un estudi de l'OCU el 2014 va comprovar que només el 25% de les al·legacions trobades en els etiquetats estaven autoritzades. Al 2015 va posar de manifest que la gran majoria dels productes que venen salut no cobreixen les nostres necessitats reals i suposen un desemborsament injustificat.

Porcions desproporcionades. La mida del que es considera una porció moltes vegades correspon a una petita part de tot l'embalatge. Per exemple, alguns envasos de cereals d'esmorzar es refereixen a porcions de 30 g, altres a porcions de 45 g. No obstant això una persona tendeix a consumir 60 gr en el seu esmorzar. Ens hem d'assegurar que la informació nutricional es refereixi a la proporció que es consumirà.

Les begudes alcohòliques. Tots coneixem l'efecte de l'alcohol sobre el fetge però subestimem el seu impacte en el nostre pes corporal. Una copa de vi conté 120 calories, l'equivalent a 4 unces de xocolata. Algunes begudes engreixen tant pel seu contingut en alcohol com en sucre. A més dels estralls que pot causar el seu consum en excés, l'alcohol pot suposar prop del 20% de l'aportació energètica en calories buides.

Una dieta equilibrada, variada basada principalment en aliments naturals i d'origen vegetal t'aporten salut, energia i vitalitat. A Nutrapp et volem ajudar!

Sabina Meca Màster Salut y nutrició UOC. Nutrapp.

Imagen Freepik.

Compartir