L'ALIMENTACIÓ DELS NENS DURANT LES VACANCES D'ESTIU

20/06/2016

A pocs dies perquè arribin les tan esperades vacances d’estiu dels nens, es planteja un problema sobre la seva alimentació.

Tenint en compte que, durant tot el curs escolar molts nens fan un dels àpats principals, el dinar, a l’escola, i que en general, els menús escolars són àpats equilibrats i saludables (aporten una mica de verdura, proteïna, hidrats de carboni, i làctic o fruita de postres), ara arriben tres mesos de vacances i molts d’aquests nens començaran a menjar d’una forma menys equilibrada i saludable.

Per una banda i, segons el que acostumen a fer moltes famílies, reduiran el consum d’aliments d’origen vegetal com les llegums, les verdures i hortalisses, i les fruites, i per contra, augmentaran el consum de gelats i dolços, refrescos, brioixeria industrial, snacks i aliments molt processats, amb la seva conseqüent problemàtica per la salut.

Aleshores, què cal fer? Doncs hem de tenir clar que l’alimentació saludable sempre ha de ser equilibrada i variada, durant tot l’any, de manera que sempre puguem aconseguir els nutrients que el cos necessita i, al mateix temps, evitar l’excés de consum de calories buides, en forma de greixos saturats i sucre.

Per tant, si tenim present això, i també que els nens han de menjar com els adults, quant a varietat d’aliments al plat, no quant a quantitat, serà tant senzill com planificar una alimentació equilibrada per tota la família, és a dir, que tant el dinar com el sopar continguin verdura crua o cuita, proteïna en forma de carn, peix o ou, hidrat de carboni com pot ser una mica de pasta, arròs, patata, pa o llegum i, de postres, o un làctic o una mica de fruita.

Per fer-nos una idea, un exemple d’àpat equilibrat pot ser un plat de gaspatxo de primer, calamars a la planxa amb arròs de guarnició de segon, i un iogurt de postres. O, per exemple, pizza casolana amb verduretes, pernil i formatge, una amanida i de postres macedònia.

Un altre aspecte que no hem d’oblidar, és el menjar en família per poder conversar i degustar els aliments de la saborosíssima cuina mediterrània.

Per acabar, només recordar que cada vegada hi ha més nens amb sobrepès i obesitat, i això fa que en l’edat adulta tinguin més facilitat de patir malalties cardiovasculars, entre d’altres. Potenciem hàbits de vida saludables als petits, fent més activitat física i alimentant-los equilibradament i de forma variada, per donar-los-hi salut en el futur.

Georgina Salvà 

Dietista- Nutricionista de Nutrapp

Compartir